- Pidato/Syarahan
- Perbahasan
- Forum
- Ucapan
- Temuramah
- Pengacaraan majlis
- Taklimat
- Pengendalian mesyuarat
- Ulasan dan komentar
- Pengucapan yang disampaikan secara individu kepada khalayak untuk menjelaskan dan menghuraikan sesuatu topik.
- Mempengaruhi para pendengar supaya bersetuju dengan apa yang disampaikan.
1)Kelancaran
- berkeyakinan tinggi terhadap diri dan pengetahuan yang sedia ada.
- Elak menggunakan wacana seperti ‘eh’, ‘em’ atau ‘ya’.
- Sampaikan syarahan mengikut tempoh sederhana, elakkan terlalu laju atau perlahan.
- Suara sedap didengar dan menarik.
- Nada dan intonasi haruslah dipelbagaikan dan dikawal untuk tujuan yang tertentu.
- Nada tinggi dan bersemangat : apabila hendak menarik minat atau perhatian
- Nada perlahan : apabila hendak merayu dan meminta simpati
- Nada sederhana tetapi mesra : apabila memujuk
- Nada propaganda : apabila hendak mempengaruhi pendengar
- Nada tinggi dan lantang : apabila hendak membakar emosi pendengar.
3)Kecekapan Berbahasa
Syarahan yang berkesan disampaikan dengan menggunakan bahasa yang tepat dan indah. Ciri-ciri penggunaan bahasa yang baik:
- Pemilihan perkataan yang tepat dan menggunakan bahasa yang gramatis.
- Aras bahasa bersesuaian dengan audien.
- Unsur-unsur keindahan bahasa diselitkan ke dalam syarahan untuk menarik minat audien. Contohnya pantun, bahasa kiasan, peribahasa dan juga perumpamaan.
- Penggunaan ayat yang mampu mempengaruhi emosi dan menarik minat.
- Penggunaan laras yang sesuai dengan tajuk dan audien.
- Penggunaan bahasa yang bertatasusila dan beradab.
- Gerak tangan, mata dan badan hendaklah diselaraskan untuk menekankan fakta.
- Jangan kaku atau beraksi berlebihan.
- Mimik muka ikut penekanan suara iaitu senyum apabila gembira, sedih apabila gundah, marah apabila emosi tinggi.
- Pandang tepat ke arah audiens untuk mewujudkan ‘eye contact’ yang sesuai.
- Selitkan unsur humor dalam penyampaian dan jangan tunjukkan wajah yang terlalu serius.
- Pakaian kemas dan sesuai dengan majlis.
Syarat-syarat perbahasan:
- Setiap pasukan terdiri daripada 3 org peserta utama (seorang ketua & 2 orang pembantu) & seorang simpanan.
- Peserta pertama diberikan masa selama 7 minit.
- Peserta kedua dan ketiga diberikan masa selama 6 minit.
- Penggulung diberikan masa selama 7 minit.
- Penggulung ialah peserta pertama bagi setiap pasukan.
- 1 minit sebelum masa tamat, loceng amaran akan dibunyikan sekali. a/bila masa sudah tamat loceng akan dibunyikan 2 kali. Markah tidak akan diberikan kepada sebarang hujah yang disampaikan oleh pembahas setelah loceng penamat dibunyikan.
- Pembahas tidak dibenarkan mengkritikan peribadi pihak lawan, orang tertentu, agama dan kebudayaan sesuatu kaum tertentu serta mengemukakan isu2 sensitif. Markah akan ditolak sekiranya pembahas melanggar peraturan ini.
- Pengerusi berhak menegur sesiapa yang melanggar peraturan2 tersebut. Sekiranya pembahas tidak menghiraukan tegurannya, pengerusi berhak menghentikan perbahasan pembahas itu.
- Jika berlaku gangguan ke atas pembahas seperti pitam, pengerusi boleh menangguhkan perbahasan selama 5 minit. Selapas tempoh tersebut dan di dapati peserta masih tidak dapat meneruskan, peserta simpanan akan dibenarkan untuk menggantikan tempat peserta tersebut. Markah peserta simpanan akan diambil kira.
1)Keilmuan
- Memahami tajuk dgn jelas- isi, fakta, contoh dan bukti perlu dikuasai
- Analisis tajuk dengan teliti
- disarankan supaya dpt menguasai tatabahasa dgn baik
- Mahir menggunakan bahasa yang bertatasusila spy dpt menyampaikan maksud dengan jelas dan tepat.
- Bahasa yang digunakan mudah difahami dan tidak mengelirukan.
- Lancar semasa berhujah
- Kesesuaian nada dan intonasi dititikberatkan
- Kawal emosi dan pandai sesuaikan mimik muka serta gerak lakunya dgn keadaan.
1)Persiapan rapi
- persediaan sblum memulakan ucapan.
- kecekapan berbahasa dalam bahasa yg digunakan.
- pengetahuan yg mendalam.
- Sikap suka bertanya, suka mendengar, berfikiran kritis.
- Peter drucker: “Maklumat adalah kuasa. Setiap daripada kita perlu bertanggungjawab memperoleh kerana maklumat adalah alat utama bagi melakukan segala2nya”.
- Pembahas perlu mencari hujah2 yg menyakinkan para pendengar.
- ucapan dimulakan dengan ungkapan2 yg dapat menarik perasaan dan hati para khalayak.
- fokus “siapa yg akan hadir''
- mengumpul maklumat, data dan statistik.
- hubungkaitkan maklumat2 itu.
- penting, tidak lari daripada tema, masa, dan juga khalayak.
- mencari beberapa maklumat daripada pelbagai sumber.
- satu penghargaan daripada pendengar.
- perlu bersedia dengan statistik, anekdot, contoh, perbandingan dan retorik.
- jangan ambil contoh, statistik yg salah dengan tema ucapan.
- contohnya: Tema: penagih dadah di Malaysia. ( perlu dapatkan statistik teperinci dari KKM)
7) Statistik dan Anekdot
- data yg sebenar (bil/peratus dan tinggi/rendah)
- sec tidak langsung meningkatkan kepercayaan pendengar.
- anekdot merupakan cerita @ peristiwa yg digunakan utk mengukuhkan lg ucapan.
- kita perlu memberi contoh yang boleh menyentuh perasaan dan lebih kepada perubahan positif.
Contohnya: - ketika kempen pilihanraya - perhimpunan “sempena peperiksaan yg bakal dihadapi pelajar”
Forum
Forum Panel
Forum
- Sebuah majlis perbincangan mengenai sesuatu perkara dan persoalan.
- Khalayak bertukar2 pendapat dengan penceramah.
- Dikawali oleh seorang fasilitator.
- Lazimnya terdapat 3 atau 4 penceramah..
- Bentuk-bentuk forum:
1. Forum Panel
2. Forum Perbahasan
3. Forum Temu Ramah
4. Forum Kuliah
5. Forum Simposium
Forum Panel
- 3-5 orang panel
- Tajuk diberikan terlebih dahulu untuk membuat persediaan
- Semasa forum berlangsung, pengerusi mengemukakan persoalan untuk memudahkan panel2 membentangkan pendapat mereka.
- Akhir forum, pengerusi membuka majlis untku penonton menanyakan soalan/ pandangan.
- Pengerusi membuat kesimpulan.
- 4 orang ahli panel.
- Tajuk bersifat kontroversial.
- Tajuk diberikan terlebih awal kepada panel untuk membuat persediaan.
- Semasa forum, panel bergilir2 bentang hujah mereka menerusi pengerusi forum.
- Mirip kepada aktiviti menemuramah seseorang tokoh.
- Biasanya pakar rujuk dijemput untuk menyampaikan pendapat dan fakta secara spontan melalui soalan2 yang dikemukakan oleh pengerusi.
- Selepas itu, sesi soal jwb diadakan antara penonton dengan pakar.
- Seorang pakar dijemput untuk sampaikan kuliah
- Selepas itu penonton akan berinteraksi sesama sendiri.
- 3 atau 4 orang ahli
- Setiap ahli diberikan tajuk untuk sediakan kertas kerja.
- Selepas itu, bentang kertas kerja secara bergilir-gilir.
- Pengerusi membuka majlis soal jawab.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan