Label

Isnin, 11 September 2017

Bab 14:Bentuk Komunikasi Di Khalayak

BENTUK-BENTUK KOMUNIKASI DI KHALAYAK
  • Pidato/Syarahan
  • Perbahasan
  • Forum
  • Ucapan
  • Temuramah
  •  Pengacaraan majlis
  •  Taklimat
  • Pengendalian mesyuarat
  • Ulasan dan komentar
PIDATO/SYARAHAN
  • Pengucapan yang disampaikan secara individu kepada khalayak untuk menjelaskan dan menghuraikan sesuatu topik.
  • Mempengaruhi para pendengar supaya bersetuju dengan apa yang disampaikan.
ASPEK-ASPEK PENTING DALAM PENYAMPAIANSYARAHAN YANG BERKESAN

1)Kelancaran
  • berkeyakinan tinggi terhadap diri dan pengetahuan yang sedia ada. 
  • Elak menggunakan wacana seperti ‘eh’, ‘em’ atau ‘ya’. 
  • Sampaikan syarahan mengikut tempoh sederhana, elakkan terlalu laju atau perlahan.
 2) Nada dan Intonasi  
  • Suara sedap didengar dan menarik. 
  •  Nada dan intonasi haruslah dipelbagaikan dan dikawal untuk tujuan yang tertentu.
  • Nada tinggi dan bersemangat : apabila hendak menarik minat atau perhatian 
  • Nada perlahan : apabila hendak merayu dan meminta simpati 
  • Nada sederhana tetapi mesra : apabila memujuk 
  • Nada propaganda : apabila hendak mempengaruhi pendengar 
  • Nada tinggi dan lantang : apabila hendak membakar emosi pendengar.

 3)Kecekapan Berbahasa

Syarahan yang berkesan disampaikan dengan menggunakan bahasa yang tepat dan indah. Ciri-ciri penggunaan bahasa yang baik:

  • Pemilihan perkataan yang tepat dan menggunakan bahasa yang gramatis. 
  •  Aras bahasa bersesuaian dengan audien. 
  • Unsur-unsur keindahan bahasa diselitkan ke dalam syarahan untuk menarik minat audien. Contohnya pantun, bahasa kiasan, peribahasa dan juga perumpamaan. 
  • Penggunaan ayat yang mampu mempengaruhi emosi dan menarik minat. 
  • Penggunaan laras yang sesuai dengan tajuk dan audien. 
  • Penggunaan bahasa yang bertatasusila dan beradab.
4)Gaya Penyampaian
  •  Gerak tangan, mata dan badan hendaklah diselaraskan untuk menekankan fakta. 
  •  Jangan kaku atau beraksi berlebihan. 
  • Mimik muka ikut penekanan suara iaitu senyum apabila gembira, sedih apabila gundah, marah apabila emosi tinggi. 
  • Pandang tepat ke arah audiens untuk mewujudkan ‘eye contact’ yang sesuai. 
  • Selitkan unsur humor dalam penyampaian dan jangan tunjukkan wajah yang terlalu serius. 
  • Pakaian kemas dan sesuai dengan majlis.
PERBAHASAN

Syarat-syarat perbahasan:

  •  Setiap pasukan terdiri daripada 3 org peserta utama (seorang ketua & 2 orang pembantu) & seorang simpanan. 
  •  Peserta pertama diberikan masa selama 7 minit. 
  • Peserta kedua dan ketiga diberikan masa selama 6 minit. 
  • Penggulung diberikan masa selama 7 minit. 
  • Penggulung ialah peserta pertama bagi setiap pasukan. 
  • 1 minit sebelum masa tamat, loceng amaran akan dibunyikan sekali. a/bila masa sudah tamat loceng akan dibunyikan 2 kali. Markah tidak akan diberikan kepada sebarang hujah yang disampaikan oleh pembahas setelah loceng penamat dibunyikan.
  • Pembahas tidak dibenarkan mengkritikan peribadi pihak lawan, orang tertentu, agama dan kebudayaan sesuatu kaum tertentu serta mengemukakan isu2 sensitif. Markah akan ditolak sekiranya pembahas melanggar peraturan ini.
  • Pengerusi berhak menegur sesiapa yang melanggar peraturan2 tersebut. Sekiranya pembahas tidak menghiraukan tegurannya, pengerusi berhak menghentikan perbahasan pembahas itu.
  • Jika berlaku gangguan ke atas pembahas seperti pitam, pengerusi boleh menangguhkan perbahasan selama 5 minit. Selapas tempoh tersebut dan di dapati peserta masih tidak dapat meneruskan, peserta simpanan akan dibenarkan untuk menggantikan tempat peserta tersebut. Markah peserta simpanan akan diambil kira.
Ciri-ciri Pembahas Terbaik
1)Keilmuan 

  • Memahami tajuk dgn jelas- isi, fakta, contoh dan bukti perlu dikuasai 
  • Analisis tajuk dengan teliti
2)Kecekapan Berbahasa 
  •  disarankan supaya dpt menguasai tatabahasa dgn baik 
  • Mahir menggunakan bahasa yang bertatasusila spy dpt menyampaikan maksud dengan jelas dan tepat. 
  • Bahasa yang digunakan mudah difahami dan tidak mengelirukan.
3) Gaya Penyampaian 
  • Lancar semasa berhujah 
  • Kesesuaian nada dan intonasi dititikberatkan 
  • Kawal emosi dan pandai sesuaikan mimik muka serta gerak lakunya dgn keadaan.
PENYEDIAAN TEKS
 1)Persiapan rapi
  • persediaan sblum memulakan ucapan.
  • kecekapan berbahasa dalam bahasa yg digunakan.
  •  pengetahuan yg mendalam.
  • Sikap suka bertanya, suka mendengar, berfikiran kritis.
2)Mencungkil maklumat
  • Peter drucker: “Maklumat adalah kuasa. Setiap daripada kita perlu bertanggungjawab memperoleh kerana maklumat adalah alat utama bagi melakukan segala2nya”.
  • Pembahas perlu mencari hujah2 yg menyakinkan para pendengar.
3)Memancing pendengar
  • ucapan dimulakan dengan ungkapan2 yg dapat menarik perasaan dan hati para khalayak.
  • fokus “siapa yg akan hadir''
4) Mengadun maklumat
  • mengumpul maklumat, data dan statistik.
  • hubungkaitkan maklumat2 itu.
5) Menfokuskan kepada tema
  •  penting, tidak lari daripada tema, masa, dan juga khalayak.
  • mencari beberapa maklumat daripada pelbagai sumber.
 6)Mendapatkan apresiasi dengan tepukan gemuruh
  • satu penghargaan daripada pendengar.
  • perlu bersedia dengan statistik, anekdot, contoh, perbandingan dan retorik.
  •  jangan ambil contoh, statistik yg salah dengan tema ucapan.
  • contohnya:  Tema: penagih dadah di Malaysia. ( perlu dapatkan statistik teperinci dari KKM)
7) Statistik dan Anekdot
  •  data yg sebenar (bil/peratus dan tinggi/rendah)
  •  sec tidak langsung meningkatkan kepercayaan pendengar.
  •  anekdot merupakan cerita @ peristiwa yg digunakan utk mengukuhkan lg ucapan.
8)Contoh dan Perbandingan 
  • kita perlu memberi contoh yang boleh menyentuh perasaan dan lebih kepada perubahan positif.
9)Bermain dengan Retorik- retorik ialah ungkapan2 yg diulang2, ditekankan maksud yg hendak serta dp menaikkan semangat khalayak yg mendengar
Contohnya: - ketika kempen pilihanraya - perhimpunan “sempena peperiksaan yg bakal dihadapi pelajar”

Forum

  • Sebuah majlis perbincangan mengenai sesuatu perkara dan persoalan.
  •  Khalayak bertukar2 pendapat dengan penceramah.
  • Dikawali oleh seorang fasilitator.
  • Lazimnya terdapat 3 atau 4 penceramah..
  • Bentuk-bentuk forum:
    1. Forum Panel
    2. Forum Perbahasan
    3. Forum Temu Ramah
    4. Forum Kuliah
    5. Forum Simposium

Forum Panel

  •  3-5 orang panel
  •  Tajuk diberikan terlebih dahulu untuk membuat persediaan
  • Semasa forum berlangsung, pengerusi mengemukakan persoalan untuk memudahkan panel2 membentangkan pendapat mereka.
  • Akhir forum, pengerusi membuka majlis untku penonton menanyakan soalan/ pandangan.
  • Pengerusi membuat kesimpulan.
Forum Perbahasan
  •  4 orang ahli panel.
  •  Tajuk bersifat kontroversial.
  •  Tajuk diberikan terlebih awal kepada panel untuk membuat persediaan.
  • Semasa forum, panel bergilir2 bentang hujah mereka menerusi pengerusi forum.
Forum Temu Ramah
  •  Mirip kepada aktiviti menemuramah seseorang tokoh.
  •  Biasanya pakar rujuk dijemput untuk menyampaikan pendapat dan fakta secara spontan melalui soalan2 yang dikemukakan oleh pengerusi.
  • Selepas itu, sesi soal jwb diadakan antara penonton dengan pakar.
Forum Kuliah
  •  Seorang pakar dijemput untuk sampaikan kuliah
  • Selepas itu penonton akan berinteraksi sesama sendiri.
Forum Simposium
  •  3 atau 4 orang ahli
  •  Setiap ahli diberikan tajuk untuk sediakan kertas kerja.
  •  Selepas itu, bentang kertas kerja secara bergilir-gilir.
  •  Pengerusi membuka majlis soal jawab.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tokoh Negara

                                                            Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj Laungan Merdeka oleh Tunku Abdul Rah...